Jukka Konttinen

Katoavatko kaupan kassat 5 vuodessa?

Kuten HS:n kolumnisti Pekka Seppänen joskus totesi, niin visionäärillä ei ole töitä, jos ei ennusta suuria mullistuksia. Tämmöisen mullistuksen visionääri Björn Wahlroos kuitenkin ennusti, siis että kaupan kassat katoavat 5 vuodessa eikä kuulemma siinä vielä kaikki.

Mitä kaupan kassa tekee? Vetää hihnalle lasketut ostokset viivakoodin lukulaitteesta läpi. Tuo työ ei kovin raskasta saatikka älynnystyröitä vaativaa hommaa ole, sinänsä. Miksen vetäisi nuo koodit läpi itse, nyt kun itsepalvelukassojakin on? Vaatimus siitä, että tehtävän tekee ihmispalvelija, on periaatteessa sama kuin kaupan palvelija lastaisi tuotteet hyllyltä kärryyn puolestani sekä pakkaisi ja kuljettaisi ne parkkipaikalle.

Taloussanomat-lehdessä on hyvä yhteenveto aiheesta, ainakin kauppiaiden mielestä yleistyneet itsepalvelukassat eivät ole vähentäneet henkilökunnan tarvetta. Jos itsepalvelukassat vähentävät kassojen tarvetta, niin säästynyt työpanos voidaan käyttää muualla kaupan tiskeillä asiakaspalvelussa.

Omien kokemusten perusteella luotan kauppiaiden näkemyksiin enemmän kuin Wahlroosin, toistaiseksi. Kun lukee lukijakommentteja keskustelusta, niin moni tuntuu arvostavan, että kassalla on ihminen palvelemassa. Että saa palvelua ”koko rahan edestä”. Hmm, no mitä jos se tarvittava rahamäärä pienenee itsepalvelun ansiosta? . Kauppiaat tosin toteavat, että jos yksi ihminen valvoo viittä itsepalvelukassaa, se ei automaattisesti ole työvoiman tarpeen häviäminen samassa suhteessa.

Itselle asia on periaatteessa kai sama, mutta valitsen silti itsepalvelukassan ainoastaan silloin, kun muilla kassoilla näyttää olevan kovasti ruuhkaa. Esimerkiksi vieraillessani Nokian K-market Löytiksessä joku arki-ilta, kaikki 4 itsepalvelukassaa olivat joutilaina kun taas kahdella kassapaikalla jonoa. Lempäälän Ikeassa asioidessa käytin itsepalvelukassaa vailla ongelmia. Siellä ruuhkia näytti olevan kaikille kassoille, enkä tiedä, kuinka paljon itsepalvelu nopeutti maksamista ja poistumista.

Itsepalvelukassalla olen huomannut useita ongelmia. Jos ostan olutta, niin siinä pitääkin toimintaa valvovan käydä kuittaamassa täysi-ikäisyyteni. Samoin ostan usein alennettuja -30 % - merkinnän tuotteita ja tämänkin alennuksen pitää valvojan erikseen käydä kuittaamassa. Näissä kohden olisi minusta ongelmat ratkaistavissa siten, että näyttäisin vaikka Plussa-korttia kaljaostosteni yhteydessä syntymäajasta todisteeksi ja toisaalta kaupan pitäisi merkitä tuotteen alennus järjestelmään saman tien kun alennuslappu hyllyyn laitetaan. Ehkä helpommin sanottu kuin tehty?

Hieman erilainen, mutta ongelmallinen itsepalvelukassan kokemus tuli Prismasta. Viivakoodiltaan pyyhkäistyt tuotteet piti laskea vieressä olevalle pöydälle kaikki. Tällöin tuotteiden pakkaaminen kassiin saman tien oli hankalaa, koska pöydällä oleva paino saattoi muuttua ja koko toimitus mennä jumiin. No, sitten pakattiin kaikki tuotteet siihen ahtaalle pöydälle, joka sai aikaan että osa tuotteista putosi lattialle. Onneksi olivat tölkillisiä juomia, jotka eivät särkyneet. Vaaka ja kassalaskelma menivät tietysti jumiin.

Ko. esimerkit osoittavat, että teknologisissa edistysaskelissa Murphyn lait ovat aina mukana. Laeista tärkein on, että sekin mikä ei voi mennä pieleen, menee pieleen. Itsepalvelukassan kokemus ei saisi olla sen monimutkaisempi kuin kaupan kassan rahastaessaan ostokseni. Ongelmakohdat kuitenkin lienee korjattavissa.

Voi olla, että itsepalvelukassat syrjäyttävät perinteiset kassat ennustetussa aikataulussa. Ihmiset nostavat rahaa automaatista ja maksavat laskuja netissä jo sujuvasti, myös ne ns. ikäihmiset. Sitä vielä ihmettelen, että lottopeli pitää saada hoitaa paperitositteen kautta marketissa jonotellen, kun itsellä siihen menee aikaa kännykällä pari minuuttia kotisohvalta. Kai se on jollekulle jokalauantainen elämään kuuluva rituaali.  Mutta se, että voitto tulisi varmemmin paperisella tositteella, on taikauskoa. Kaupan palvelija tekee saman kirjauksen järjestelmään, kuin minä kotisohvalta.

Kaupan aukioloajat ovat kyllä vapautuneet hämmästyttävän nopeasti ja vailla isoja ongelmia, käsittääkseni. Kokemukseni tosin on, että kun käy kaupassa mihin vuorokauden aikaan tahansa ja vaikka kauppa olisi ihan tyhjä, niin kassalla on aina jonoa. Epäilen, että palveluhenkilökuntaa optimoidaan niin, että mennään minimillä ne laajentuneet aukioloajat. Eli mitä voitetaan aukiolossa, hävitään kassoilla jonottaessa? 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Brysselissä 15 vuotta sitten lähikaupassamme oli jo itsepalvelumahdollisuus. Se tekee ostamisen hitaammaksi. Ei muuta.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Itsellänikin on ollut vastaavia ongelmia itsepalvelupisteessä. Oluen ja alennustuotteiden ostaminen on todellakin hankalaa ja itsepalvelupiste muuttuu palvelutarvepisteeksi.

Sitten siitä tulee melkoinen rumba jos on unohtanut kauppakassin matkasta, eikä huomaa heti ostaa muovikassia. Nimittäin tällöin muovikassi täytyy tehdä erillisenä ostoksena ja jotta sen voi tehdä, täytyy kakkostaso tyhjentää tavarasta. Mutta kun siinä on juuri se tavarakasa, mikä pitäisi laittaa sinne muovikassiin... No ne pitää tällöin näppärästi kasata kaupan lattialle ja sitten ostaa se muovikassi.

Tietenkin puoliautomaattikauppa on jo olemassa – keräilypalvelu. Sinällään se maksaa, jotain alkaen 5 euroa, mutta eihän se periaatteessa ole kovin kallis hinta siitä, että itse kiertäisi kaupassa puoli tuntia.

Epäilemättä hommaa saadaan hiottua eteenpäin vuosien saatossa. Nykyään ainakin isot varastot jo toimivat robotiikalla ja ehkä se tulee päivittäistavaroidenkin keräilyyn jossain vaiheessa. Tietenkin ostosautomaateillakin pääsee pitkälle. Japanihan on maailman ostoautomaattiparatiisi, jossa automaateista saa jopa tyttöjen käytettyjä alushousuja.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Onhan meillä jo pitkään ollut kaikenlaisia juoma-, makeis- ja välipala-automaatteja, joista tuotteen saa kolikoilla jos ei peräti kännyköillä ostettua.
Herkästi pilaantuvan tuoretavaran esillepano, säilytys ja annostelu oikeaan kokoon noissa toki hankalaa. Mutta toisaalta lihaakin myydään annoksittain kaupan kylmäkaapeissa.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Kyllä ne itsepalvelukassat tulevat laajassa mittakaavassa..... kyse on vain aikataulusta. Onko nallen 5 vuotta vai peräti sitten 10.... tulevat kuitenkin.

Työpaikkoja siinä lähtee kai sen 100 000 ++ ainakin.... arvio oli kai 150 000 (osalle tosin löytynee samastakin firmasta joku toinen paikka). Silti Orpo sun muut Kokoomuksessa haaveilevat loputtomista ulkomaalaisista työntekijöistä, koska "pakko" eikä Suomi kai selviä muuten (en tiedä uskovatko aidosti noin vai valehtelevatko.... ja kumpi vaihtoehto sitten on parempi/pahempi).

Eppäillä soppii että pakko on vain saada palkat alenemaan kaikkein heikoiten palkatuilla.. heidän palkkansa ei ole vielä tarpeeksi pieni... jos tietyiltä tahoilta kysytään.

***********************************************************************
Ja HUOM! Tuo on vain yksi ala, jolta työpaikat lähtevät. Eli turha pelätä "työvoimapulaa" kuten oli turha pelätä sitä aikaisemminkin vaikka kuinka varoittelivat ( erikseen tietyt alat ymmärrän kyllä, mutta kokonaisuutena työvoimapulaa ei tule, vaan työpula eli duunit ei riitä kaikille ellet halua olla kusettamassa rahoja vanhuksilta ja yksinkertaisilta/tyhmiltä toimimalla itse työkkärin pakottamana puhelinmyyjänä, joita aina tarvitaan.... moraaliprobleema voi tulla monelle siinä vaiheessa viimeistään, kun työsi koostuu herkkäuskoisimpien ihmisten huijaamisesta ).

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tokiossa asuessani siellä oli muutamia elintarvikekauppoja, joihin autolla ajaessa koppalakkinen portsari otti parkkipaikan portilla auton avaimet ja hoiti parkkeeraamisen asiakkaan puolesta antamalla kutin autosta.

Kaupassa valittiin sitten kärryyn tuotteet normaalilla tavalla (tosin meikäläisen Lidl:n tapaan mitään ei tarvinnut itse punnita), ja kärry työnnettiin kassalle. Kun tavarat asetettiin hihnalle, niin kassan toisella puolella oli kaupan oma pakkaaja, joka pakkasi tavarat pusseihin asianmukaisesti tavaralajikkeet, painot y.m. huomioiden. Pusseja ei tarvinnut itse ottaa eikä valita tai niistä erikseen maksaa.

Kun maksu oli suoritettu, kaupan toimihenkilö työnsi kärryn ulos ja otti auton kuitin. Kun auto oli ajettu näkösälle kaupan henkilö lastasi pussit takakonttiin ja toivotti hyvää matkaa.

Silloin tuli mieleen, että ei ole ihme, ettei Japanissa ole työttömyyttä.

Käyttäjän HeikkiRinnemaa kuva
Heikki Rinnemaa

:)

Käteisen poisto on siinä mielessä huono asia että jokaisesta maksutapahtumasta, eli rahansiirrosta ottaa siirtäjä aina jotakin. Sitten kun kaikki rahaliikenne on pankkien vallassa kortin muodossa niin on mielenkiintoista nähdä pystyykö demokratia,,siis eduskunta säätämään rahaliikenteen välitykselle säännöstelyhinnan. Ilman hintasäännöstelyähän tuo rahaliikenteen välityshinta ei onnistu koska pankit yhdessä kauppojen kanssa pitävät huolen että hinta pysyy vähintään jonakin ja tuskinpa halpuu sitten koskaan. Periaatteessa pitäisi säätää laki että myös pankkikortittoman ja älykännyttömän tai tietokoneettoman pitää pystyä saada kaikki palvelut ja ostokset tehtyä. Vapaus on katoamassa ja perusteluja toki löytyy ihmisen liittämiseksi tietokoneverkkoon, verkkoon joka ei nyt niin kaunis ole kuin hämähäkinverkko aamukasteisella suolla kypsän hillan vieressä. :)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Käteisen poistamiseen liittyy niin monia ongelmia, vaikeuksia sekä epäkohtia, että sellainen tuskin toteutuu täysin koskaan. Jotain oravannahkoja vaihdon välineenä aina tullaan tarvitsemaan. Kuinka antaisit edes kerjäläiselle almun, jos hänellä itsellään ei olisi mobiililaitetta tai pankkitiliä?

Käyttäjän grohn kuva
Lauri Gröhn

Annoin kerran kerjäläiselle kympin. Siitä näytöksestä kannatti maksaa ...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset